• No pages

tombjo Link Blog

ManTomas Björklund

Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?

Recension av träningsböcker för konditionsidrottare

AddthisShare   FeedRSS feed

Nu i vår har jag läst träningsböcker mätt i kilogram så jag tänkte att det kunde vara dags med några recensioner. Generellt kan jag säga att alla böcker jag har läst har haft sina kvalitéer och det viktigaste är nog inte vilken bok man skaffar sig utan att att man skaffar sig en över huvud taget.

Jag har hållit på med löpning nu i bortåt 15 år tror jag och det är först nu detta året som jag har fått förståelsen för att jag tränat helt fel hittills! Jag tror absolut att alla som har högre mål än att bara ta sig runt ett milspår, utan istället göra det under en viss tid (oavsätt vilken) eller springa en längre sträcka, kan tjäna på att läsa en bok om träningslära.

För er som tänker köra Stockholm Marathon är det ju för sent att lägga upp en träningsplan från noll men tror ändå det kan vara värdefullt för att få ut maximalt vad kroppen klarar av utan att skada sig (och för att ta hand om kroppen om den väl skadar sig). För alla som har mål som ligger längre fram i tiden, Vansbrosimmingen, Lidingöloppet eller kanske Vasaloppet 2011 så skulle jag vilja säga att ni har hur mycket som helst att vinna (i både resultat och i färre skador) på att skaffa en bra träningsbok.

Så över till de tre böckerna jag läst:

Uthållighetsträning – en bok för bättre resultat, Camilla Porsman Reimhult
Den här boken är inte den tjockaste som finns men den är ändå späckfull med bra information. Har ett riktigt bra stycke om till exempel mjölksyratröskeln (eller trötthetsämneströskeln som hon argumenterar för att kalla den). Vad som är kul med boken är att det finns många citat med från den kända svenska eliten som Charlotte Kalla och Mustafa Mohamed.
Finns också ett avslutande bra kapitel om kläder vilket inte är så förvånande med tanke på att varenda bild i boken har Craft-plagg i sig.
Betyg: 80% av maxpuls!

Stora konditionsboken, Jonas Gustrin
Den här boken var det ett bra tag sen jag lästa nu och jag har lånat ut den till VilseGris så jag borde nog inte säga för mycket (minnet är kort men dåligt). Men i alla fall en heltäckande bok på svenska. Kan klart rekommenderas. Ganska likvärdig boken av Porsman Reimhult efter vad jag kommer ihåg men har känslan av att jag fick ut mera av den boken.
Betyg: 70% av maxpuls!

Endurance Training, Jon Ackland
Den här boken vänder sig till den seriösa av uthållighetsidrottare. Men då de flesta andra böcker pratar om löpning och nämner cykling och skidåkning i förbifarten så väljer australiensaren Jon Ackland att lägga lika stort tryck på löpning, cykling, triathlon, multisport och rodd men skippar av förklarliga skäl skidåkning helt.
Medan de andra böckerna pratar om olika typer av pass som ska ingå i ett träningsupplägg så går Ackland för det första djupare in på dessa delar men framför allt ger han jättebra exempel på träningsupplägg och förklarar på ett föredömligt sätt varför det ser ut som det gör. Om det är en träningsplan för en säsong man ska göra så är det här boken att skaffa! Ingen annan bok kommer i närheten.
Det enda negativa med boken är att Ackland är helt borta när det kommer till matematik. Han skriver till exempel om hur viktigt det är med att beräkna pulsintervaller men misslyckas kapitalt att skriva upp formlerna för att göra det. Om du har en läggning för matematik själv så inser du hur man ska göra men om matte känns svårt och du bara läser vad han skriver rakt av så kan det lätt bli fel.
Betyg: 95% av maxpuls!

Avslutningsvis kan jag bara säga köp en bok och en helt ny värld av medvetande om träningen kommer öppna sig. Själv ser jag grymt mycket fram emot nästa säsong så jag kan lägga upp en träningsplan efter böckerna i allmänhet och Endurance Training i synnerhet.

Written 741 weeks ago
56176 741 weeks ago

tombjo

Ja, jag fick nästan en chock när jag insåg hur ogenomtänkt, och också fel, jag tränat. Jag har kört helt för lite långa långsamma pass under början av säsongen till förmån för mycket intervaller då. Räknar med att det är därför jag inte förbättrade min miltid ett skvatt mellan januari och mars.
56176 741 weeks ago

tombjo

Svårt att säga nu eftersom jag ligger i min tunga träningsfas just nu inför Lidingö Ultra men det känns som jag verkligen har lärt kroppen att stå ut med långa träningspass nu. Nästkommande 10 dagar så gäller långa intervaller (4-30 minuter), och inte de korta (30s - 2 min) som jag kört tidigare, för att verkligen lära kroppen att orka en hög fart under ett hårt lopp. Sen får vi se hur det går på loppet. Först den 9 juni på Blodomloppet kan jag se om en förbättring har gjorts på miltiden, men nu är det ju inte den sträckan jag optimerat för även om jag tror att jag kommer förbättra den tiden ganska rejält också.
55694 741 weeks ago

tinselina

Beställde Porsmans idag. Tack för recensionerna :-)